Mitt bidrag til russelåt-debatten.

17:43

Tidligere i dag leste jeg en kommentar i Dagbladet angående diskriminerende russelåter, og den fikk meg til å tenke. Skal vi kvinner virkelig finne oss i å bli tråkket på på denne måten?
Jeg har vært i Nicaragua i 3 måneder nå, et land hvor likestillingen ikke har kommet i nærheten like langt som i vestlige land, som blant annet Norge. Der er det for eksempel nulltoleranse for abort, uansett hva situasjonen skulle være. I tillegg ble jeg, og alle andre jenter, plystret på, bjeffet til, tafset på og mer, bare vi gikk ut på gaten. Disse tre månedene har lært meg mye, blant annet hvor utrolig heldige norske kvinner er som har et system som backer oss opp. Derfor blir jeg trist og irritert når vi blir og lar oss bli tråkket på av for eksempel forkastelige sangtekster.
Så klart sier jeg ikke med dette at alle mannlige russ er diskriminerende eller at alle kvinnelige russ lar seg tråkke på. Jeg er også fullt klar over at det ikke bare er russelåter som undertrykker det kvinnelige kjønn, men nå var det disse sangene det var snakk om i media, og de er et glimrende eksempel på at selv om likestillingen har kommet langt, er det fortsatt noen drastiske holdningsendringer som skal til.
Kommentaren fra Dagbladet engasjerte meg, men det som engasjerte meg enda mer var kommentarene under lenken TV 2 Nyhetene delte på sin Facebook-side. Mannlige Facebook-brukere skriver blant annet: ” Russesanger er 100% tull og inneholder ikke noe form for seriøsitet. De aller fleste som hører de sangene skjønner at innholdet er basert på nødrim og tull. Skjønner ikke hva som er problemet.”, ” Det er noen som bare må syte å klage over ting.... RT 2015 eier og det gjør låtene også”, “Hva har dette med likestilling å gjøre?” og Det er bare en russe sang Så slutt å bry dere om det!!”. Alle disse kommentarene er skrevet av unge, mannlige Facebook-brukere og er bare fire av mange slike kommentarer. Det er greit nok at russelåter er tull og useriøse, men i hvilken verden er det morsomt å spøke med et slikt sårt tema? I hvilken verden er det greit å bagatellisere en slik holdning med å legge det for narr? Ikke i min verden i alle fall. Det at noen faktisk kan lure på hva dette har med likestilling å gjøre, fascinerer meg. Undertrykkelse av jenter og å fremstille dem som sexleketøy har alt med likestilling å gjøre, spesielt når dette er et av de største problemene med likestillingen i Norge i dag. Og dessuten: er russetiden nå blitt en unnskyldning til å miste all form for fatning? Skal man kunne bruke de røde dressene og russekortene som fribilletter til å kunne gjøre og oppføre seg akkurat som man vil? Jeg tror på ingen måte at dette gjelder alle russ. Jeg var russ i fjor og jeg vet godt at veldig mange blir ”uskyldig dømt”. Men er det rart? Er det virkelig så rart når slike sangtekster blir laget og man kan lese om nye voldtekter etter hvert eneste russetreff?

Jeg skal ikke legge all skyld på det mannlige kjønn, for etter å ha brukt en god stund på å lese gjennom kommentarfeltet, overrasker det meg hvor mange jenter som støtter opp om disse sangene og som bagatelliserer disse holdningene. ” D e en sang, herregud a! La de være russ då, e jo bare en gang i live”, ” Hvis d e så drøyt for dere, slutt å hør på d.. Skal vi liksom begynne å klage på folk som liker klassisk musikk, bare fordi den e annerledes enn din egen?”, ” Herregud... Get a life... Noen må klage på alt..”. Jeg er helt enig i at enkelte drar feminismen for langt og jeg er helt enig i at mange er alt for hårsåre, men dette handler om en veldig usunn holdning, som ikke hører hjemme noe sted. Hvorfor står ikke disse unge, og mest sannsynlig oppegående, jentene opp for seg selv? Hvordan kan det ha blitt sånn at til og med kjønnet det hele gjelder har mistet engasjementet? Det er helt greit om en ikke ønsker å ta stilling til alt, og man må velge sine saker, men vær så snill: ikke godta slikt. Stå opp for dere selv og vis at det ikke bare er gutter som har baller!

Til sist vil jeg avslutte dette innlegget med å påpeke et par ting:1.     Jeg mener ikke at å slenge en kommentar angående at en jente er ”deilig” eller ”sexy” er diskriminerende. Vi jenter gjør det samme mot gutter, men disse sangtekstene drar den alt for langt.
2.     Jeg mener heller ikke at dette gjelder alle russ og alle kvinner og alle menn. Ikke tolk det på den måten. Det jeg mener er at det kanskje er litt for mange som har disse holdningene.
3.     Jeg er fullt klar over at norske kvinner har det utrolig mye bedre enn i de fleste andre land, men skal det bety at vi skal finne oss i hva som helst så lenge det ikke er like ille som andre steder i verden?

4.     Jeg sier heller ikke at russen ikke skal få slippe seg litt ekstra løs i disse ukene. For all del: ha det gøy og fest i vei. Bare gjør det med måte og ikke bruk russetiden som en unnskyldning til å oppføre dere som idioter.

You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Følg meg på bloglovin

synnejoh