Volcano hiking ++

15:50

Heiheii!
Siden sist har det skjedd en hel del!
På torsdag var det forsåvidt bare "vanlig" skole, så det var ikke en så veldig spennende dag.
På fredag hadde vi introduksjonsdag hvor vi lærte veldig mye spennende angående Nicaragua. Blant annet at her er det en av de strengeste abortlovene i verden og at det til og med er ulovlig å ta abort om du har blitt gravid under voldtekt. Om en dør under selve aborten, anses det som selvmord. I tillegg er gjennomsnittet for å bli førstegangsmor her 19 år. Dette var det jeg tok mest innover meg, men det var utrolig mye annet spennende vi lærte.
Under introduksjonsdagen fikk vi også en del informasjon angående frivillig arbeid, noe jeg vurderer sterkt. Jeg tror det å arbeide frivillig vil bli svært givende på mange måter, både når det kommer til å kunne hjelpe de som ikke har det så bra og å kunne forbedre spansken min. Jeg er fremdeles litt usikker på hvilken av organisasjonene jeg skal velge, men er helt sikker på at uansett hvilken jeg velger blir det fint å kunne hjelpe.
Fredags kveld var det velkomsfest hvor alle 90 som drar med kulturstudier, pluss flere, var med. Det var velkomstdrink, bar, livemusikk og god stemning. Etter mye frem og tilbake velger jeg også å informere om at alkohol er ekstremt billig her. For en mojito betalte vi 45 cordobas (under 15 kroner).
På lørdag skjedde det litt mindre igjen. Vi stod opp og spiste en veldig god frokost på café, ikke så alt for langt vekke fra hostellet. Deretter gikk jeg, Inger (hun jeg drar med) og Lise-Maria (en av romvenninnene til Inger) litt rundt i byen. Vi havnet litt utenfor sentrum hvor det var litt mer lokalt enn midt i byen. Det var til tider litt ubehagelig, men var også veldig spennende å se hvordan de lokale nabolagene ser ut. Det var midt på lyse dagen, så var ikke veldig risky buisness. Vi gikk også innom et av markedene her. Jeg kan bare si det med en gang: mattilsynet hadde stengt kjøttseksjonen på det markedet på flekken om det var i Norge: løshunder som gikk rundt, kjøtt som lå i varmen, og mistenker at renholdet av diskene ikke er veldig bra. Men ellers var det ganske så mye greit å finne. Jeg kjøpte en piñata til å ha på rommet.
Etter å ha gått rundt, dro vi på supermarkedet hvor vi kom ut igjen en time (!!!!!!!) etterpå. Det er sånn det går når man shopper med en supermarkedelsker.
Etter det dro vi tilbake på hostellet, dusjet, for så å ta taxi til hostellet til Inger og de. Der lagde vi kylling med potetstappe og salat. Kan innrømme at alt jeg gjorde var å vaske salaten og å dekke på bordet, så var virkelig ikke min fortjeneste at det ble så bra.
I dag stod vi opp rundt 06.45 og lagde oss en rask fruktsalat før vi skulle ta bussen til en av vulkanene i nærheten av León klokken 8. Der skulle vi gå på "fjell"tur. Det var en utrolig fin tur og overraskende kjølig. Det var kjempeeksotisk og spennende. Det er vanskelig å beskrive hvordan det så ut, men var veldig tøft. Det er mulig å ake ned på asken, men det gjorde ikke vi denne gangen siden det ikke var nok brett til alle. Istedenfor løp vi ned, noe som også var ganske så gøy.
Da vi kom tilbake tok alle seg en dusj siden vi var full i aske hele gjengen, for så å gå for å spise en veldig god lunsj.
Nå sitter jeg og Tori (romvenninnen min) på rommet og skulle egentlig gjøre fornuftige ting som å rydde og lese, men hun sover og jeg stønner over dårlig internett tilkobling. Klokken 19 skal vi møte noen flere fra kulturstudier og spise middag sammen.













You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Følg meg på bloglovin

synnejoh