Update

14:26

Greetings from León. Det har vært overraskende travelt siden jeg kom hit (på en god måte). På søndag ble vi introdusert for lærerne og studiet. Deretter tok vi bussen rundt og ble litt kjent med byen.
På mandag tok vi en diagonistisk tekst for å bli plassert i ulike nivåer, og fikk en del informasjon om hvordan spanskfaget var lagt opp og kom til å bli. Vi tok så buss ned til studiesenteret som ligger på stranden. Det er 20-30 minutter med buss fra byen, men det går alltid en skolebuss herfra klokken 08:30, så det er utrolig greit. Studiesenteret var veldig idyllisk og fint, med hengekøyer og havutsikt! Det er fine muligheter til både studere, bade og å sole seg, så det passer meg veldig bra.
Tirsdag var det første skoledag. Jeg skal innrømme at jeg fikk litt sjokk over hvor omfattende det var, men jeg er ganske sikker på at det skal gå seg til etterhvert. All undervisning er på spansk og siden jeg har veldig lite trening i å føre samtaler på spansk er dette så klart utrolig utfordrene i begynnelsen.
I dag hadde vi også skole og jeg merket at det var bittelitt lettere enn i går, men fortsatt ganske vanskelig. De andre jeg er på gruppe med er veldig mye bedre enn meg til å føre samtaler, så er lett for å føle seg litt hjelpesløs til tider, men under grammatikkforelesningen forstod jeg mye mer. Vi har to forskjellige typer spanskundervisning: seminar og forelesning. Forelesning sier seg selv: vi blir undervist (i grammatikk) av en foreleser. I seminardelen er vi delt inn i grupper med ca 3-5 i hver gruppe. Det går stort sett bare ut på å snakke spansk med hverandre og å lære å bruke språket (er iallefall det jeg har fått inntrykk av).
Jeg har det veldig bra her i León. Det er veldig varmt (av og til i varmeste laget, men skal ikke klage) og strålende sol! Maten er også veldig god, og vi får veldig god mat til både frokost og lunsj. I dag fikk vi stekt fisk med ris og grønnsaker til lunsj og i går fikk vi kylling med ris og grønnsaker.

Det er veldig forskjellig fra Norge her og jeg lurer på om jeg noen gang blir vant til å ikke kunne gå ut på gaten uten at noen tuter, plystrer, glor eller hilser på oss.

Forresten: noe som har overrasket meg veldig er at det er wifi over alt!


You Might Also Like

0 kommentarer

Popular Posts

Følg meg på bloglovin

synnejoh